Na de succesvolle pilot met leerlingen over het verbeteren van de zichtbaarheid op de fiets is er een doorvertaling gemaakt naar een werkgeversaanpak. In samenwerking met de gemeente Oss en bureau D&B is het interactieve lesprogramma in combinatie met de innovatieve reflectiestrips zo aangepast dat het werknemers en werkgevers aanspreekt en uitgebreid met een “Ik val op campagne”.
Naast de overheid is het ook aan organisaties om hun gedeelde verantwoordelijkheid te nemen om te zorgen dat hun medewerkers aan het einde van de dag weer veilig thuiskomen. De verantwoordelijkheid voor de veiligheid van personeel stopt niet bij de voordeur van het bedrijf. Veel bedrijven hebben steeds meer aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze pilot is een mooi voorbeeld van hoe we dit in de praktijk kunnen brengen.
Wil je direct weten hoe jijzelf MVO in de praktijk kunt brengen?
Werkgeversaanpak

verkeersdoden onder fietsers in 2023
van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk falen
ernstig verkeersgewonden in 2023. Die nooit meer 100% herstellen
miljard euro kosten verkeersongevallen de maatschappij in 2022

Gedeelde verantwoordelijkheid
Er zijn allerlei initiatieven om medewerkers op de fiets of in combinatie met het openbaar naar het werk te laten gaan. Maar hoe zorg je dat jouw medewerker veilig op het werk en thuis aankomt? Als bedrijf of instantie kan je hieraan bijdragen. In samenwerking met de gemeente Oss is deze pilot gestart om een programma te ontwikkelen die bijdraagt aan de zichtbaarheid van medewerkers op de fiets. Op deze manier kan je als werkgever concreet een gedeelde verantwoordelijkheid nemen in de strijd tegen verkeersonveiligheid en MVO in de praktijk brengen.
Kenmerken
van het project
Vooronderzoek
Inventarisatie onder medewerkers om het lesprogramma met reflectiestrips te laten aansluiten bij de belangen, behoeften en gedragingen van deze doelgroep.
Ontwikkeling van lesprogramma en lesmateriaal
De bevindingen uit het vooronderzoek van de pilot met leerlingen en de inventarisatie onder de doelgroep worden meegenomen in het ontwikkelen van het lesmateriaal.
Effectmeting
Bureau D & B voert een effectmeting uit om het effect van het lesprogramma op het gedrag op de fiets te meten. Concreet; hoeveel medewerkers zijn overtuigd en hebben de reflectiestrips op hun fiets geplakt?
Uitvoering
Het nieuwe lesprogramma met bijbehorende lesmateriaal en reflectiestrips wordt bij de gemeente Oss in de praktijk gebracht.
Resultaat
Het definitieve lesprogramma/product is ook voor andere bedrijven en instanties beschikbaar.